Omtaler
:
HALLVARD JOHNSEN – EN SAKTMODIG KJEMPE a den norske komponisten Hallvard Johnsen døde i november 2003, mistet Norge en av sine på samme tid mest karakteristiske og minst utagerende symfoniske idiomer. Johnsen hadde gjennom et langt liv som skapende og utøvende musiker (han var også en utmerket fløytist og virket i 26 år som solofløytist i Forsvarets Stabsmusikkorps) utviklet en særegen kompositorisk koloritt, som i perioder kom til å plassere ham utenfor det såkalte ”gode selskap” i etterkrigstidens modernisme-dyrkende kunsthverdag. Han forlot aldri tonaliteten som arkitektonisk base for sin musikk, selv om han, særlig inspirert av sin danske mentor Vagn Holmboe, etter hvert kom frem til en musikkstil i grenseland mellom dodekafoni og tonalitet. Denne stilen holdt han på gjennom store deler av sitt liv, og spesielt i hans symfonier kommer den til uttrykk som et avgjørende virkemiddel. |
|
et er i det hele tatt en gåte hvordan en komponist med en så betydelig symfonisk produksjon som Johnsen – hans verkliste omfatter ikke mindre enn 24 symfonier! – har kunnet leve et så tilbaketrukket og lite mediefokusert liv som han faktisk gjorde. For å forstå dette må vi se på Norge som musikkland i perioden etter 2.Verdenskrig: Den unge og modernistiske Darmstadt-bevegelsen hadde for alvor fått vind i seilene på 1950-tallet, og den tiltagende polariseringen mellom gammelt og nytt vi kan se i den politiske og økonomiske hverdagen i datidens vesteuropeiske samfunn begynte nå også å gjøre seg gjeldende i kunsten. En serie mer eller mindre spektakulære og spekulative installasjons- og happening-forestillinger og Musique Concrète-konserter skapte verdens-overskrifter og ble grunnlaget for noe man i vide kretser trodde var nyskapende og visjonær kunst, og alle som drev med kunst og kunstrelatert virksomhet ble nærmest tvunget inn i ulike modernistiske retninger. ettertid fortoner mange av prosessene i denne tiden seg som på eller over grensen for det fascistoide; Ville man ikke følge med, ble man automatisk klassifisert som utrangert eller enda verre: rent ut som en fare for den allmenne åndelige utvikling. Årsaken til dette ligger i at man forvekslet nyskapning med konkrete kunstneriske verktøy; tonalitet – gammeldags, atonalitet – moderne, samklang – gammeldags, kaos – moderne. Denne dogmatisk bipolare tankegangen har med årene vist seg å være både feilaktig, kunstnerisk innskrenkende og bent frem fordummende, og den har heldigvis vært nærmest fraværende i kunstdebatten de siste ti årene. Men en hel generasjon komponister fikk til gagns føle den på kroppen – blant dem Ludvig Irgens Jensen, Geirr Tveitt, Johan Kvandal, Sigurd Islandsmoen og Hallvard Johnsen. ennesker har ulike måter å takle urettferdighet og motarbeidelse på – Johnsen og flere med ham resignerte etter år med isolasjon og forsøk på marginalisering fra sentrale deler av norsk musikk-øvrighet, og trakk seg tilbake til en høyst ufortjent anonymitet. Det er på høy tid at musikkpublikum får anledning til å stifte bekjentskap med Johnsens malende og høyst personlige musikk – ettertiden har alt å vinne på selv å kunne få avgjøre om kunstnerisk integritet og originalitet ligger i verktøyet eller i innholdet. Johnsen innehadde en av de mest karakteristiske musikalske stemmer i nyere norsk musikkhistorie; det er på tide å la den få lyde igjen. Wolfgang Plagge 2009
|